Isisi-zapatistas.jpgپانصد سال پس از اشغال و استعمار مکزیک
گزارشی از بندر ویگو در گالیسیا، اسپانیا

 

در اول ژانویه ۲۰۲۱، در یک اطلاعیه مشترک با نیروهای مختلف، ارتش زاپاتیستی آزادیبخش ملی EZLN اعلام کرد که برای آشنا شدن و تبادل افکار و تجربه با دیگر جنبش‌های انقلابی قصد دارد، هیئتی را به سراسر جهان ارسال کند و نخستین هدف خود را قارۀ اروپا قرار داد. (نک به
http://peykar.org/index.php/rubriques/le-mouvement-zapatiste/1333-2021-01-10-18-13-56)​
از همان زمان جلسات مشترکی با صدها تشکل اروپایی برگزار شده و تدارکاتِ سازماندهیِ سفر اولین گروه زاپاتیست به‌عنوان پیشقراولان این هیئت به اروپا آغاز گشت. (در این باره از جمله نک به:
http://peykar.org/index.php/rubriques/le-mouvement-zapatiste/1358-2021-04-27-17-55-53)
طرح زاپاتیست‌ها این است که مسیری در جهت عکس مسیر استعمار طی کنند یعنی به‌صورتی سمبلیک با یک کشتی بادبانی، به همان شکلی که استعمارگران اسپانیایی پانصد سال پیش به مکزیک رفته بودند، به یکی از بنادری باز‌گردند که اسپانیایی‌ها از آنجا عازم شده بودند.


در آن زمان، در گزارش نمایندۀ پادشاهِ اسپانیا، هرنان کورتز اعلام شده بود که بومیان مکزیک در روز ۱۳ اوت سال ۱۵۲۱ به نیروی اشغالگر تسلیم شده‌اند و بدین ترتیب این کشور را «اسپانیای جدید» نام‌گذاری کردند. پانصد سال پس از این واقعه، بومیان زاپاتیست از مکزیک به مادرید خواهند رفت تا نشان بدهند که هنوز پرچم مقاومت را برافراشته نگه داشته‌اند. از این هم فراتر، این هیئت به بیش از سی کشور اروپایی سفر خواهد کرد تا با افراد، جمع‌ها، سازمان‌ها و نیروهای مبارز این جوامع در مورد تجربیات آنان گفت و شنود داشته باشد. زاپاتیست‌ها خود می‌گویند که می‌آیند تا با مبارزات جاری آشنا بشوند و با نیروهای مختلف تبادل نظر داشته باشند. صدها جمع و گروه از قبرس تا نروژ، از سیبری تا پرتغال خود را میزبان این هیئت دانسته و در انتظار استقبال از آنان هستند.conferenciadeprensa-vigo-1.jpgبرخی از رفقای اندیشه و پیکار که به‌عنوان یکی از تشکل‌های امضاکنندۀ بیانیۀ اول ژانویه ۲۰۲۱ در این حرکت شرکت دارند، به منظور استقبال از پیشقراولان زاپاتیست عازم بندر ویگو شده‌اند تا همراه با صدها نفر دیگر از کشورهای مختلف اروپا در این واقعۀ تاریخی حضور داشته باشند.
بنابر آخرین خبری که از کشتی بادبانی زاپاتیست‌ها رسیده است، پیش‌بینی می‌شود که آنان در روزهای ۱۹ یا ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ به بندر ویگو برسند.
ما تلاش خواهیم کرد که به مرور، گزارش‌هایی از این سفر ارائه دهیم تا همگی در جریان فعالیت‌های هیئت زاپاتیست قرار بگیرند.

اندیشه و پیکار
بندر ویگو ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱

 

ویدئو کلیپی از فعالیت کمیته تدارکات برای استقبال از هیئت زاپاتیستی در ویگو:

https://youtu.be/dsFQr5dVyH0

 

 

گزارش رادیو پوسول از فعالیت کمیته تدارکات برای استقبال از هیئت زاپاتیستی در ویگو:

https://pozol.org/?p=19023

 

سایت رسمی ارتش زاپاتیستی آزادیبخش ملی

http://enlacezapatista.ezln.org.mx/