چاپ
دسته: یادبود تراب حق‌شناس

P1180194گزارش مراسم رونمایی از کتاب تراب حق شناس «از فیضیه تا پیکار...»

در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۲۱ برنامۀ رونمایی از کتاب خاطرات تراب حق‌شناس به‌نام «از فیضیه تا پیکار...» در گورستان پرلاشز پاریس، بر مزار پوران بازرگان و خود رفیق تراب برگزار شد . بیش از ۳۰ نفر علیرغم هوای بارانی و سرما و با وجود تمام محذوریت‌های مربوط به بیماری کورونا در این مراسم شرکت جستند و جا دارد همین جا از آنها کمال سپاس و تشکر را به عمل آوریم.
در فاصلۀ گردهم‌آمدن رفقا و دوستان، سرودهایی انقلابی از آمریکای لاتین و همین‌طور سرود شهیدان از کارهای قدیمی گروه هنری سازمان پیکار پخش شد و سپس در آغاز مراسم رفیق علی از اندیشه و پیکار به همه خیرمقدم گفته و برنامۀ مراسم را اعلام نمود.

 


سپس رفیق حبیب متنی مقدماتی را برای حضار قرائت کرد.

به منظور ارائه کردن یک طرح کلی از مضمون کتاب، بخشی از یکی از نوارهای تدارکاتی مربوط به نگارشِ اثر با صدای خود تراب پخش شد. این بخش نوار که حدود ۱۴ دقیقه طول می‌کشد در سال ۲۰۰۰ ضبط شده بود و شمایی از فهرست کتاب را شامل می‌شود.
طنین صدای رفیق تراب و نزدیکی آن از ورای پنج سالی که از مرگ او می گذرد برای همه تأثرانگیز بود.
پس از پایان نوار، رفیق احمد در تجلیل از جایگاه قضیه فلسطین نزد رفیق تراب، شعر زیبای «بر این سرزمین چیزی هست که شایستۀ زیستن است» اثر محمود درویش را که تراب سال‌ها پیش ترجمه کرده بود برای رفقا خواند.

سپس رفیق ابراهیم آوخ، دوست و یار قدیمی تراب از شوریدگی او و روحیهٔ سرکشی سخن گفت که از قدم‌گذاردن به راه زحمتکشان تردیدی نکرد، از فرد پیشکسوتی که به بسیاری از دوستان و رفقای خود قدم‌های آتی مبارزه را نشان می‌داد.


بالاخره نوبت به رفیق شهاب رسید که بر نوع برخورد رفیق تراب با رفقای جوان‌تری که راه مبارزه را برمی‌گزینند تأکید داشت؛ به روحیهٔ باز و علاقه‌مند تراب اشاره کرد که چطور نسبت به نیرو‌های تازه‌نفسی که امروز قدم به میدان مبارزه می‌گذارند توجه و علاقه نشان داده و با آغوش باز از آنها استقبال می‌کرد، که چگونه تردیدهای خود را در میان می‌گذاشت و همواره خواهان همفکری و تبادل با آنها بود. او خود را از آنان و آنان را ادامه‌دهندگان این راه خطیر می‌دانست.

در پایان همه رفقا سرود انترناسیونال را به یاد همه شهدای جنبش کمونیستی سردادند.

این مراسم به‌طور کامل از فیسبوک پخش شده و قابل دیدن است:
https://www.facebook.com/sazman.peykar

۲۳ ژانویه ۲۰۲۱
جمع اندیشه و پیکار