چاپ
دسته: یادبود تراب حق‌شناس

2017-Salgard-Pouran-Torab-1.jpgبه دعوت جمع اندیشه و پیکار و برخی دیگر از یاران پوران بازرگان و تراب حق شناس در  روز ۱۸ فوریه ۲۰۱۷ مراسمی در محل  "کتابخانه مقاومت – انجمن دوستی با فلسطین" به یاد رفقا پوران و تراب با حضور صد نفر برگزار شد. بخشی از این رفقا قبل از مراسم به گورستان پرلاشز رفته و بر مزار پوران و تراب گل نهاده و از آنان یادی کردند.
مراسم در ساعت ۷ و نیم با یک شعر و خوش آمد گویی از طرف رفقای اندیشه و پیکار آغاز گشت.

2017-Salgard-Pouran-Torab-9.jpgسپس نیکولا شهشهانی از طرف "انجمن اوروفلسطین" پیام خوش آمدی ابراز داشت که بر همبستگی مبارزات دو خلق ایران و فلسطین تأکید کرده و گفت که شما بواسطه فعالیت تان می توانید این محل را همچون خانه خود بدانید.






بلافاصله پس از صحبت نیکولا صدای رفیق تراب شنیده شد که به حضار خوش آمد می گوید! این بخش آغازین فیلمی بود که در آن تراب در باره زندگی و مبارزات پوران صحبت می کند و با صدای خود پوران و عکس‌هایی از آنان نیز همراه بود. (https://www.youtube.com/watch?v=X0MZW9SHemw&feature=youtu.be)2017-Salgard-Pouran-Torab-.jpg

 

 

 

 

 

 

پس از این فیلم، گروه موسیقی فلسطینی قدس با آوای دلنینش خانم عبیر حامد برنامه نیم ساعته ای را اجرا کرد که حضار را به دنیای مقاومت فلسطینیان برد. (برخی از کارهای گروه را می توانید در این لینک مشاهده کنید:
https://www.youtube.com/v/csoVAEnRMdU?rel=0&autoplay=1)

 2017-Salgard-Pouran-Torab-3.jpg

 

2017-salgard-pouran-toran-asnad-3.jpgسپس آنتراکتی برای صرف شام داده شد و همینطور بازدید و مشاهده میزهای کتاب و نمایشگاه اسناد دوره اول سازمان مجاهدین خلق ایران و بخش مارکسیستی سازمان مجاهدین خلق ایران. بر دیواری از سالن نیز "دیوار اتاق بیمارستان" بازسازی شده بود که مورد توجه رفقا قرار گرفت.

namayeshgah-bimarestan-1.jpg

 

قسمت دوم با میکس کوتاهی از دکلمه اشعار محمود درویش از کتاب "در محاصره" با صدای تراب و نمایش عکس‌هایی از او و پوران آغاز شد.


سپس بخش‌هایی از یادداشت‌های تراب تحت عنوان "دستهایم کو؟" که محصول دوران بیماری است، توسط رفیق فرامرز خوانده شد. این نوشته که به شرح تأثیر بیماری لاعلاج و مقاومت در برابر آن اختصاص دارد، در کتاب خاطرات رفیق تراب که در شرف تهیه است منتشر خواهد شد.


پس از آن حبیب ساعی متن "کلام آخر" را خواند.
(http://peykar.org/torabhaghshenas/1071-2017-02-24-17-33-04.html)

 

سپس نوبت به رفیق سعید از فرانکفورت رسید که خاطره‌ای از پوران و فعالیت او تحت عنوان "انسان مقاوم تر از آنست که خودش فکر می‌کند." را قرائت کرد.
 (http://peykar.org/pouranbazargan/1068-2017-02-24-17-10-32.html)

 

بهروز عارفی که دفترچه‌ای از اشعار انقلابی با عنوان "زندگان پیکارگران‌اند" ترجمه کرده و در اختیار شرکت کنندگان قرار داده بود، یک شعر کوتاه از ویکتور هوگو را دکلمه نمود.
(http://peykar.org/torabhaghshenas/1069-q-q-.html )

 

ابراهیم آوخ، از یاران قدیم تراب و پوران، خاطره‌ای احساسی از او تعریف کرد که بر تداوم مبارزه و ضرورت آن تأکید داشت.
ساعت ده و نیم برنامه با تشکر از حضار به پایان رسید.

اندیشه و پیکار
۲۰ فوریه ۲۰۱